Jak monitorować pracowników przy komputerze i dlaczego warto to robić.

04.02.2019

Trudno sobie wyobrazić współczesny biznes bez choćby częściowego wykorzystania nowoczesnych technologii komputerowych, mobilnych czy sieciowych. IT jest naturalnym elementem małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, a usługi teleinformatyczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dzięki nim możliwe jest m.in. wygodne, skuteczne i dyskretne zdalne monitorowanie komputerów.

Teleinfomatyka przydatna w każdej branży

Wszędzie tam, gdzie do pracy używa się komputerów i Sieci, w głowie właściciela szybko pojawiają się konkretne pytania. Czy istnieje jakiś program do monitorowania pracy przy komputerze? Czy kompleksowa kontrola komputerów w firmie wymaga zatrudnienia informatyka? Czy monitorowanie pracowników jest opłacalne i konieczne? To tylko część wątpliwości. Trzeba przecież posiadać już zaprojektowaną sieć i wiedzieć, jak z niej korzystać.

Teleinfomatyka to nie tylko dyskretna kontrola komputerów w firmie (mówiąc wprost: monitorowanie pracowników pod kątem sieciowych aktywności), ale także zdalna pomoc w rozwiązywaniu problemów, obsługa IT w ramach stałego abonamentu czy serwis komputerów oraz projektowanie sieci. Ale dlaczego w ogóle monitorowanie aktywności komputerowej jest potrzebne?

Pracujący pracownik – czy aby na pewno

Jako właściciel firmy lub osoba odpowiedzialna za jej efektywne funkcjonowanie (kierownik działu, menedżer, dyrektor) z pewnością znasz ten widok: wiele stanowisk pracy z komputerami, przy każdym skupienie i wielogodzinne wpatrywanie się w ekran. Ale czy aby na pewno pracownicy zajmują się właśnie swoimi zadaniami? Może wyniki przedsiębiorstwa wskazują na coś zupełnie innego, kompletny brak efektywności?

Praca przed komputerem rodzi wiele pokus. Dostęp do Internetu sprawia, że w każdym momencie możemy zagłębić się w lekturę artykułu na dowolny temat, pograć w grę online lub utonąć w nawale postów w mediach społecznościowych. Nierzadko pracownicy robią to w pewien sposób nieświadomie. Tu klikną, tam zrobią sobie krótką przerwę, a potem okazuje się, że komputer nie posłużył do pracy, tylko rozrywki, lektury, prywatnego kontaktu.

Z punktu widzenia przedsiębiorstwa taki stan rzeczy jest nieakceptowalny, a zdalne monitorowanie komputerów jedynym wyjściem z tej sytuacji. Musi temu towarzyszyć odpowiednie wdrożenie pracowników w nowe, klarowne zasady. Powinni otrzymać konkretny komunikat: „miejcie świadomość, że wasza aktywność nie jest dla nas anonimowa. Możemy w każdej chwili sprawdzić, czy zamiast pracować nie korzystacie z mediów społecznościowych, czytacie plotki czy gracie online. Jest to od tej pory zabronione lub dozwolone wyłącznie w uzasadnionych, wybranych przypadkach”. Taki system kontroli pracowników jest już standardem w wielu korporacjach czy nawet mniejszych firmach. I Twoja może dzięki odpowiedniej firmie zewnętrznej zwiększyć poziom kontroli, a co za tym idzie – efektywność działań na komputerach.

Korzystna współpraca, większa kontrola

To oczywiste, że nie masz czasu osobiście zaglądać pracownikom przez ramię lub różnymi metodami dochodzić, kto gdzie zaglądał, kto gdzie klikał. To zadanie dla informatyków, niekoniecznie zatrudnionych w firmie. Obiektywne, profesjonalne podejście gwarantuje monitoring aktywności PC przeprowadzany przez podmiot zewnętrzny. Odpowiedni program do monitorowania komputera oraz inne usługi teleinformatyczne w pakiecie, to podstawowe korzyści płynące ze współpracy outsourcingowej.

A pracownicy? Powinni mieć świadomość, że w godzinach pracy, realizując swoje etatowe zadania, muszą podporządkować się określonym, regulaminowym zasadom. Na portale społecznościowe czy serwisy z grami można zaglądać w wolnym czasie. Przedsiębiorcy, którym zależy na efektywnej pracy, mogą zlecić monitoring i mieć pewność większej kontroli nad zespołem. Istnieje także możliwość blokady wybranych stron, na które w ramach firmowej sieci teleinformatycznej po prostu nie da się wejść.

Ostatnie wpisy